Reagowanie Kryzysowe i Działania Naprawcze
Lider rozwiązań detektywistycznych
w obrocie gospodarczym
Reagowanie Kryzysowe
W praktyce ekspertów BSA dostrzegamy rosnący trend w dokonywaniu różnorodnych form ataku na przedsiębiorców.
Skutki tych czynów bywają często bardzo dotkliwe dla naszych Klientów, niekiedy występujące w ich następstwie konsekwencje są dla firmy katastrofalne.
Jak wynika z doświadczeń ekspertów BSA wielokrotnie wywoływanie wyżej opisanych zdarzeń ma na celu:
- wyłudzenie od Klienta odszkodowania lub otrzymanie zadośćuczynienia lub gratyfikacji w postaci pewnej ilości produktów naszych Klientów,
- wywołanie negatywnego wpływu na odbiór marki Klienta często powodowany działaniami
w warunkach nieuczciwej konkurencji, - spowodowanie negatywnych skutków w postaci usunięcia z obiegu określonej partii towaru Klienta,
- zemstę o niesprecyzowanym tle,
- wykonanie czynu nieuczciwej konkurencji w innym celu,
- rzadziej – wymuszenie okupu.
Często notowane formy takich zachowań (niejednokrotnie mające charakter przestępczy) przybierać mogą następujący obraz:
- Popełnienie przestępstwa na szkodę firmy mającego istotny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstwa.
- Anomia pracownicza będąca w następstwie powodem strat finansowych lub wizerunkowych, a także powodująca konsekwencje w obszarze HR.
- Mobbing pracowniczy wpływający na wizerunek firmy oraz negatywne reakcje w obszarze HR.
- Zdarzenia losowe z udziałem kluczowych dla organizacji osób (wypadki, nieplanowane długie przerwy w podróżach, niemożność stawiennictwa w pracy) .
- Zdarzenia losowe wewnątrz przedsiębiorstwa mające wpływ na funkcjonowanie organizacji, w tym wizerunek przedsiębiorstwa oraz przyszłe roszczenia odszkodowawcze (wypadki przy pracy, szkody majątkowe np. pożary, skutki klęsk żywiołowych lub przerw w dostawie mediów etc.)
Prócz wyżej wymienionych, bardzo częstą i charakterystyczną, a przy tym groźną w skutkach formą ataku na przedsiębiorstwo, jest chęć spowodowania uszczerbku dla dobrego imienia (marki) firmy z towarzyszącymi jednocześnie temu zjawisku próbami dokonania przestępstwa na szkodę firmy naszego Klienta:
Dla przykładu podajmy:
- znajdowanie przez Konsumentów w opakowaniach lub wnętrzu produktów spożywczych naszych Klientów owadów, pasożytów etc.
- znajdowanie w produktach naszych Klientów substancji szkodliwych np. kwasu lub bakterii chorobotwórczych w butelce wody, znajdowanie niebezpiecznych elementów (szkło, metal) w produktach spożywczych,
- nadawanie produktom naszych Klientów nieprawdziwych wad lub cech uniemożliwiających korzystanie z tych produktów bądź mogących narazić na uszczerbek na zdrowiu,
- wywoływanie skutków zdrowotnych poprzez złe użytkowanie produktów naszych Klientów, mimo że te posiadają wszelkie wymagane atesty, np. aplikowanie sobie podskórnie kremów do pielęgnacji skóry twarzy, wywoływanie oparzeń i uczuleń skórnych rzekomo powodowanych stosowaniem produktu etc.
Zdaniem BSA, odpowiednim zachowaniem prewencyjnym jest wdrożenie w przedsiębiorstwie polityki bezpieczeństwa po ówczesnym przeprowadzeniu audytu stanu bezpieczeństwa w celu identyfikacji obszarów zagrożeń dla Klienta.
Jednocześnie BSA w przypadku wystąpienia zdarzeń, o których piszemy wyżej potrafi podjąć odpowiednie kroki w ramach reagowania kryzysowego.
Celem tych czynności prowadzonych np. w ramach śledztwa gospodarczego czy detektywistycznego wywiadu gospodarczego jest wskazanie czy firma padła ofiarą działań o charakterze przestępczym lub nieetycznym. Jeśli tak, wskazujemy na motywy i sposoby działania sprawców oraz gromadzimy materiał dowodowy na potrzeby przyszłych postępowań.
Jednocześnie celami reagowania kryzysowego oraz działań naprawczych są:
- minimalizacja skutków finansowych,
- minimalizacja skutków wizerunkowych,
- minimalizacja skutków w obszarze HR,
- ograniczenie lub eliminacja skutków podatkowych,
- dobór rozwiązań prawnych,
Działania naprawcze
Nadrzędnym celem działań naprawczych jest sprawne przywrócenie prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa przy jednoczesnym wsparciu poprzez prowadzenie działań informacyjnych z wykorzystaniem korzyści płynących z umiejętnego korzystania z PR.
Jednocześnie niezmiernie ważne dla przedsiębiorcy jest wczesne zidentyfikowanie i zapobieżenie negatywnym następstwom podatkowym, prawnym i wizerunkowym dla firmy.
Przy realizacji reagowania kryzysowego i działaniach naprawczych korzystamy m.in.:
- z know-how Kliniki Reputacji www.KlinikaReputacji.pl
- ze współpracy z naszymi zaufanymi prawnikami, doradcami podatkowymi,
- z wypracowanych przez BSA rozwiązań autorskich w zakresie prowadzenia działań śledczych i naprawczych,
- z dedykowanej dla realizacji potrzeb Klienta (np. w obszarze HR) opieki psychologicznej i szkoleń psychologicznych,
- z agencji PR-owych.
BSA Śledztwa i Audyty Gospodarcze Sp. z o.o. Sp. k.
Budynek Spektrum Tower,
ul. Twarda 18 piętro XXI, 00-105 Warszawa
W związku z nowelizacją przepisów ustawy o usługach detektywistycznych (link : http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000556/O/D20170556.pdf) oraz obowiązkiem informacyjnym wynikającym z powołanej ustawy jak i z RODO (link https://www.giodo.gov.pl/pl/569/9276) niniejszym informujemy, że zgodnie z art. 28c. Ustawy o usługach detektywistycznych do przetwarzania danych osobowych zebranych w toku wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1 lit. a, c i g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) ).
© 2013 – 2020 Business Security Agency. WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE